”Den ökande barninredningstrenden inspirerade oss”

Amelie, Anna och Johanna startade Kid`s Concept för att det tyckte att det saknades spännande barninredning, tex förvaring och produkter i unifäger som passar både tjej och kille. Kid`s Concept fick Curamus stipendiet både 2006 och 2007.

Berätta om er själva och er affärside/företag?
Kid’s Concept erbjuder unika koncept/produktserier inom heminredning och present för barn i åldrarna 3-9 år. Vi bygger våra koncept efter livet med barnen. Med glad och fantasifull egen design och känsla ska Kid’s Concept bli ledande på den Skandinaviska marknaden.

Vad fick er till att vilja bli företagare/entreprenörer?
Vi är 3 st kvinnor, Johanna Backman-Ban, Amelie Wiklund och Anna Enander som tillsammans arbetat i samma arbetsgrupp på Mique of Sweden, Vi har tillsammans ett stort engagemang, mycket kunskap och bred erfarenhet från grossistföretag och vi ville få en möjlighet att själva styra processen, allt från design, produktutveckling, inköp, lagerhantering och försäljning. Vi har ett brett kontaktnät som vi engagerar i våra idéer.

Hur kom ni på ideèn till företaget?
Vi såg en brist på inredningsdetaljer för barn på marknaden. Barn har aldrig varit så överösta av prylar och leksaker som de är idag. Det råder en ökad ekonomisk tillväxt – hushållen har gott om pengar och vill spendera. Intresset för inredning och hemmafix har ökat markant.

”Vi jobbar konceptmässigt och koordinerat, 
våra kunder kan matcha våra olika produkter med varandra.”

Vad är det bästa med att driva eget företag?
Att man styr sin egen utveckling, tar ansvar och bli så bra som man själv vill bli genom eget inflytande.

Vad har ni för framtidsplaner/visioner inom ert företagande?
Kid’s Concept ska av heminredningsmarknaden i Skandinavien bli erkänt som den främsta grossisten inom heminredning och present med inriktning på barn, detta både omsättningsmässigt och på service- och produktnivå. Vi utvecklar och designar kompletta koncept med produktserier och teman som är koordinerade och förenklar för våra kunder (butiker/detaljister). Vi förenklar butiksarbetet genom att erbjuda koncept för en koordinerad barnavdelning i butiken. Genom vår egen design vill vi vara med och påverka möjligheten att låta barns fantasi få en naturlig plats i alla hem och att barn skall få vara barn och inte ”små” vuxna.

Hur ser ni på motgångar och hur tänker ni när de uppstår?
Att vi är relativt styrda av samhällsekonomin och framtida utvecklingen hos detaljisterna måste vi hela tiden ha med oss. En viktig del att bevaka för oss är om utvecklingen i framtiden går mot färre specialist-butiker och fler stora kedjor och köpcentra och ökad näthandel gör att vi behöver titta mer på private-label delen och alliera oss med framgångsrika webbshoppar. Vi har också möjlighet att kunna vara flexibla eftersom vi styr vår egen verksamhet. Att hitta nya alternativa länder att producera i är också en viktig fråga när Kinamarknaden kommer se annorlunda ut inom en snar framtid. Att ha flera ben att stå på är en viktig del i företagandet.

Hur har Stiftelsen Curamus hjälpt er i ert företagande?
Att vi fick stipendiet i början av vårt företagande var ett erkännande, att någon trodde på vår idé och var villiga att supporta den gjorde oss starkare i vår övertygelse om att vi var på rätt väg. Det har också medfört att vi haft ytterligare en drivkraft för att bevisa för inblandade att satsningen på oss var rätt.

Var hämtar ni inspiration om den tryter?
På trendresor, mässor, genom andra företagare, kreativa möten och hos varandra eftersom vi är tre.
Vad är era dagliga uppgifter i företaget?
Marknadsföring, försäljning, inköp, design och produktutveckling.


Är Sverige ett bra land för företagare?/ är Borås en bra stad för företag?
Sverige är ett bra land och har man kunskap och kännedom om branschen man skall in i eller är det en klar fördel, då har man redan ett kontaktnät och ett mandat hos sina kunder. Borås har ett bra nätverk för företagande och vi har ofta stött på erfarna entreprenörer som delat med sig av sina erfarenheter.

Har ni något råd att ge en person som funderar på att starta ett företag?
Gör en affärsplan först, sen – kör, bara kör!


Text: Sarah Norving för Stiftelsen Curamus

Kommentarer inaktiverade.